Tekniikan päivät: Kiertotalous ja tekstiilit

Aika: 15.00 – 16.45

Paikka: PIII, Porthania, Yliopistonkatu 3

Suoratoisto: Tilaisuus kuvataan suorana verkkoon

Tekstiiliteollisuus on suuressa muutoksessa, kun kiertotaloudesta tulee todellisuutta vuonna 2023. Kiertotalous rajataan usein koskemaan kapeasti vain tuotteen poistumista käytöstä ja muuttumista jätteeksi. Tällöin puhutaan materiaalikiertojen sulkemisesta, tekstiilijätteen keruusta, jätteen lajittelusta ja materiaalin kierrättämisestä takaisin teollisuuden raaka-aineeksi. Vuonna 2023 tämä on todellisuutta Suomessakin, kun tekstiilijätteen erilliskeruu ja kierrätys tulee pakolliseksi.

Kiertotalouteen sisältyy tavoite tuotteen arvon säilymisestä mahdollisimman pitkään. Tuotteen käyttöiän pidennys ei tarkoita ainoastaan pitkään käytössä kestävää tuotetta, mutta myös mallia, jossa tuote voi kiertää useammalla käyttäjällä elinkaarensa aikana esimerkiksi lainausverkoston tai uudelleenmyynnin kautta.

Sessiossa keskustellaan kiertotalouteen siirtymisestä. Mitä se tarkoittaa tekstiilisektorilla? Miten tekstiilijäte saadaan tehokkaimmin uudelleen käyttöön ja mitä teknologioita tarvitaan? Entä mitä kiertotalous tarkoittaa yritysten tai koko yhteiskunnan näkökulmasta?

•            Puheenjohtaja: professori Kirsi Niinimäki (Aalto-yliopisto)

•            professori Kirsi Niinimäki (Aalto-yliopisto): Kiertotalous muuttaa tekstiiliteollisuutta

•            erikoistutkija Pirjo Heikkilä (Teknologian tutkimuskeskus VTT): Tekstiilien kierrätys

•            tutkimusprofessori Mikko Mäkelä (Teknologian tutkimuskeskus VTT): Tekniikka tekstiililajittelun ja -kierrätyksen mahdollistajana