Keskustelu: Kiertotalous on enemmän kuin kierrätystä

Tervetuloa ”Pintaa syvemmältä – kestävät materiaalivalinnat 3” –tapahtumaan: ”Kiertotalous on enemmän kuin kierrätystä”

tiistaina 1.11.2022 klo 17–19.

Erilaiset materiaalivalinnat ovat kiinteä osa jokapäiväistä elämäämme ja valinnoillamme on merkitystä. Tapahtumassa ”Pintaa syvemmältä – kestävät materiaalivalinnat 3” keskitymme kiertotalouteen. Jatkamme keskustelua siitä, mitä kuluttajan olisi hyvä tietää tekstiilien elinkaaresta, erilaisista väriaineista sekä muoveista, ja kuinka materiaalivalinnat vaikuttavat tuotteiden kestävyyteen. Missä kohdissa voi tehdä vaikuttavia valintoja? Mitä oikeudellisia kysymyksiä liittyy korjaamiseen? Miten teknologia (kuten 3D-tulostaminen) mahdollistaa korjaamista ja päivittämistä? Entä mitä voi vaatia yrityksiltä, kun haluamme nopeuttaa siirtymistä kohti kiertotaloutta?

Tapahtuman järjestävät Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittaman IMPRES-ohjelman hankkeet FINIX – Kestävät tekstiilisysteemit, BioColour – Väripaletti biopohjaisille väriaineille ja pigmenteille ja ValueBioMat – Kohti uusiutuvaa ja kiertävää muovia.

Osallistuminen ja käytännöt:

Avoin ja maksuton tapahtuma järjestetään Tiedekulmassa (Stage, Yliopistonkatu 4, 00100 Helsinki). Tapahtumaa voi seurata myös tämän linkin kautta:

Tapahtuman ohjelma:

17.00 Tilaisuuden avaus, juontajaKatri Valkokari, ValueBioMat

17.05 Tervetuloa. Asta Salmi, ohjelmajohtaja IMPRES

Tutkijapuheenvuorot

17.10 Pinnallisista kestävyysratkaisuista systeemiseen kestävyyteen tekstiili- ja muotialalla

(FINIX) Olli Sahimaa, Aalto-yliopisto

17.35 Right to repair – mitä, miten ja milloin kuluttaja voi korjata?

(ValueBioMat) Jouni Partanen, Aalto-yliopisto

18.00 Sivuvirrasta tekstiilien väriksi – ligniinin uudet mahdollisuudet

(BioColour) Janika Lehtonen, Aalto-yliopisto

Kommenttipuheenvuorot