Q&A #kestävävaate-listaus

#kestävävaate-kampanjan tavoite on auttaa kuluttajia tunnistamaan suomalaisia yrityksiä, jotka ovat luomassa kiertotalouteen perustavaa kestävää tekstiilien kuluttamisen tapaa. Koska suuri osa tekstiilialan liiketoiminnasta on nyt kriittisessä tilanteessa, olemme tämän kehityksen suhteen tienristeyksessä.

FINIXin visio on Suomi, jossa kukoistaa globaalisti kestävää kehitystä edistävä, resursseja viisaasti käyttävä tekstiililiiketoiminta.

Siksi listan painotus on kiertotalouteen ja kestäviin, pitkäikäisiin vaatteisiin siirtymisessä. Ratkaisevat kriteerit ovat kierrätysmateriaalien käyttö, materiaalien käyttöä vähentävä liiketoimintastrategia ja toiminta tuotteen pitkäikäisyyden takaamiseksi. Valmistus kotimaassa tai lähialueilla on tukikriteeri, joka työllistää, vahvistaa alan osaamista Suomessa ja lähes poikkeuksetta varmistaa ihmisoikeuksien toteutumisen valmistuksessa.

Verkkosivuilla lukee, että yrityksen arvo on eettisyys, miksi se ei ole listalla?

  • Kuluttajat tietävät vastuullisuudesta vain sen, mitä yritys kertoo. Kannattaa kertoa mieluummin tarkasti ja enemmän kuin maalailevasti tai vähemmän. Eettisyys tarkoittaa ihmisille eri asioita. Hyviä perusohjeita vastuullisuusviestintään antaa muun muassa Anniina Nurmi Vihreät vaatteet -sivustollaan.
  • Kun teimme listausta, moni yritys kertoi meille sähköpostilla, että heillä on korjauspalvelu tuotteilleen. Se on kuitenkin kuluttajille aidosti olemassa vasta, kun siitä ehtoineen kerrotaan avoimesti verkkosivuilla.
  • Verkkosivuilla saattaa myös lukea ”panostamme tuotteidemme pitkäikäisyyteen”. Haluamme tietää, mitä se tarkoittaa. Hyvä esimerkki on vaikka kertoa, että ompelette saumat siten, että ne kestävät paremmin.
  • Erityisen hyviä vastuullisuussivuja listan yrityksistä on muun muassa Alpalla ja Arelalla, kannattaa tsekata! Sivuilta tulee ilmi perusteellinen paneutuminen vastuullisuuteen ja laaja ymmärrys oman toiminnan vaikutuksista.

Miksi listalla on vain pienehköjä yrityksiä?

  • Lähdimme tämän listan laatimiseen erityisesti pienten vähemmän tunnettujen vaateyritysten auttamiseksi. Listan yritysten maksimiliikevaihto on noin viisi miljoonaa euroa. Emme pysty lyhyessä käytettävissä olevassa ajassa riittävässä määrin tarkastamaan isojen yritysten toimintaa, koska niiden valmistus ja materiaalit hajaantuvat enemmän.

Miksei luomu- ja sertifioituja materiaaleja ole huomioitu?

  • Luomumateriaaleista tyypillisin on luomupuuvilla. Se on kemikaalien näkökulmasta tavallista puuvillaa haitattomampi, mutta kuten muunkin puuvillan, sen viljely useinmiten kuluttaa paljon vettä. Koska puuvillan kasvatus tapahtuu enimmäkseen vesiniukoilla alueilla, emme ottaneet luomua kriteeriksi. Toinen tyypillisin serfikaatti on Ökö-Tex, joka takaa ettei tuotteessa ole käyttäjälle haitallisia kemikaaleja. Tämä ei ole kampanjamme keskiössä oleva asia.

Yrityksellä on Avainlippu-tunnus eli valmistus Suomessa ja hankintaketju on avattu, miksei se ole listalla?

  • Tällainen yritys on lähes varmasti ihmisoikeuksien näkökulmasta hyvä valinta. Nämä kriteerit eivät kuitenkaan yksin saa aikaan välttämätöntä muutosta kohta kiertotaloutta ja tekstiilien pitkäikäisyyttä.

Osa yrityksen tuotteista on tehty kierrätysmateriaalista tai ovat muuten erityisen vastuullisia, miksi niitä ei ole listattu?

  • Katsomme yrityksen koko valikoimaa, emme yksittäistä tuotetta.

Mitkä yritykset voivat päästä listalle?

  • Otamme listalle mukaan vaatteita valmistavia ja myyviä yrityksiä. Päätuote voi olla esimerkiksi kodintekstiilit, jos valikoimassa on myös vaatteita. Ompelimot, tekstiilipainot, kenkä-, laukku- ja koruvalmistajat olemme joutuneet ajanpuutteen takia jättämään pois. Saimme listan julkaisun jälkeen yli sata yhteydenottoa listalle mukaan haluavilta yrityksiltä.