Meiltä kysytään usein, miten yritykseni voi päästä FINIXiin mukaan. Yhteistyö jokaisen yrityksen ja järjestön kanssa on räätälöityä. Ideat kehittyvät yhteistyössä. Parhaan kuvan mahdollisuuksista saat seuraamalla meitä somessa (@finixrevolution), osallistumalla tapahtumiimme ja ottamalla yhteyttä, kun huomaat mahdollisuuden, johon sekä yrityksellä että tutkijoillamme on intressi tarttua. Tässä muutama esimerkki käynnissä olevista yhteistyöhankkeista. Osassa on mukana useita yrityksiä, osassa toimimme vain yhden kanssa. Kaiken tekemisen tavoite on siirtymä kohti kestävää tekstiilisysteemiä.
Tuotteiden vastuullisuuden arviointi ja viestintä – Halti
FINIXin tutkijat kehittävät yhteistyössä yritysten kanssa Shades of Green -työkalua vaatteiden vastuullisuuden arviointiin ja siitä viestimiseen. Shades of Green on kolmiportainen arviointiasteikko tekstiilituotteiden vastuullisuuden arviointiin niin ympäristön kuin sosiaalisesta näkökulmasta. Nykyinen vastuullisuudesta viestivä sertifikaattiviidakko näyttäytyy kuluttajille sekavana ja on myös yrityksille kallista. Tähän haluamme muutoksen.
Shades of Green -työkalun tavoite on kertoa kuluttajalle selkeästi se, kuinka vastuullisesti vaate on tuotettu. Arvioinnin kohteena on tekstiilituote, jonka vastuullisuuden tasosta voitaisiin yhtä selkeästi viestiä tulevaisuudessa kuin mitä energialuokitus kommunikoi elektroniikkatuotteista. Kehitysprosessissa yritysten palaute on ensiarvoisen tärkeää, jotta työkalutoimii myös käytännössä.
Halti osallistuu työkalun kehittämiseen testaamalla sitä opiskelijaprojektissa. Lisäksi mm. Marimekko, Reima, Nanso, Vallila, Samuji, Vimma, Alpa, SOK, Tokmanni, Varusteleka, Lindström sekä BlackModa antavat panoksensa kehitystyöhön FINIXin työpajoissa.
Lisätietoa vastuullisuudesta vaateteollisuudessa: linda.turunen@aalto.fi
Tekstiilimurroksen sosiaaliset vaikutukset – Fortum
Fortum kehittää olkijätteestä tekstiilikuitua muun muassa Intiassa. Aiemmin olkijäte on poltettu. Kun sitä aletaan hyödyntää, on tärkeää tietää, miten se vaikuttaa kokonaisuus vaikuttaisi paikallisiin maanviljelijöihin, heidän yhteisöihinsä ja ympäristöönsä. FINIXissä tutkitaan Fortumin hankkeen sosiaalisia vaikutuksia.
”Kiertotalous on iso trendi, mutta sen sosiaalinen tai ympäristöllinen kestävyys ei ole täysin aukoton. Etenkin sen sosiaalisia vaikutuksia tutkitaan vielä vähän. Vaarana on, että muutetaan tuotantoa ympäristöystävälliseksi, mutta toistetaan samalla köyhdyttäviä rakenteita tai rakennetaan niitä uudelleen. Esimerkiksi kierrätyskuidun käyttäminen vaateteollisuudessa ei tarkoita, etteikö työntekijöitä pystyisi hyväksikäyttämään aivan kuten ennenkin”, tutkija Anna Härri kertoo maailma.net-mediassa.
Lisätietoja vaateteollisuuden murroksen sosiaalisista vaikutuksista: anna.harri@lut.fi
Kierrätysraaka-aineen ominaisuuksien testaaminen – Lindström
Ioncell on Aalto-yliopiston kehittämä menetelmä, jolla voidaan valmistaa laadukasta tekstiilikuitua puusta tai kierrätysmateriaaleista, kuten kierrätyspaperista ja -pahvista tai tekstiilijätteestä. Osana FINIXiä tutkitaan eri kierrätysraaka-aineiden ominaisuuksia Ioncell-käsittelyn jälkeen.
Yksi FINIXissä mukana olevista yrityksistä on Lindström, jonka puuvillaisiin rullapyyhkeisiin jokainen suomalainen lienee kuivannut kätensä.
Kierrätysraaka-aineesta ei ole pulaa, sillä yksin Suomessa kulutetaan tekstiilejä noin 70 000 tonnia vuodessa. Lindströmin tekstiilijätteen etuna on kuitenkin tasalaatuisuus, joka helpottaa testaamista.
”Lindströmin puuvillapyyherulla voidaan pestä ja käyttää uudelleen jopa 100 kertaa ja se tarjoaa elinkaarensa aikana noin 11 000 käsienkuivausta. On ollut innostavaa olla mukana FINIX-projektissa, jolla pyrimme löytämään rullille uusia käyttömahdollisuuksia, kun ne tulevat käyttöikänsä loppuun”, kertoo Lyydia Pertovaara, Service Concept Designer Lindströmiltä.
Tänä vuonna Ioncell-tutkijat saivat yllättyä iloisesti. Lue lisää tästä.
Lisätietoja tekstiilimateriaaleista: marja.rissanen@aalto.fi
Tekstiilien elinkaaren hallinta – Tokmanni
FINIXissä kehitetään tekstiilituotteiden elinkaarimallia: järjestelmää, johon valmistajat voivat kirjata tietoa tuotteidensa valmistusmateriaaleista ja työoloista. Kuluttajalle nämä tiedot ovat tulevaisuudessa helposti luettavissa esimerkiksi QR-koodin kautta.
Lisätietoja datan keräämisestä ja hyödyntämisestä tekstiilialalla: kirsti.cura@lab.fi
Korkean laadun määritteleminen ja laadun parantaminen – monia yrityksiä
Mitä on hyvä laatu, kun puhutaan tekstiileistä? Jos haluamme parantaa laatua, mitä meidän tarkalleen kannattaa tehdä?
Kuluttajat, jotka haluaisivat ostaa laadukkaita, pitkään käyttöä kestäviä vaatteita, ja valmistajat, jotka tälläisiä vaatteita tekevät, eivät tällä hetkellä välttämättä löydä toisiaan. Kuluttajien kyky tunnistaa vaatteen laatu on vaihtelevaa. FINIX pyrkii kehittämään työkalun, jonka avulla laadukkaita ja pitkäkestoisia vaatteita valmistavat vaateyritykset voivat viestiä tästä uskottavasti ja ymmärrettävästi kuluttajalle. Laatutyökalun olemassaolo myös kannustaisi yrityksiä erottautumaan vaatteen pitkällä elinkaarella. Jotta laatutyökalusta tulisi hyödyllinen sekä kuluttajille, yrityksille, että ympäristölle, sen pitäisi edistää vaatteiden pidempää elinkaarta olematta kuitenkaan kallis tai hankala käyttää. Työkalua kehitetään yhteistyössä kotimaisten vaateyritysten, kuten Alpa, Voglia ja Vestiarium kanssa.
Tätä varten FINIXin työpajoissa ollaan syksyn kuluessa mm. haarukoitu, mikä olisi kohtuullinen minimikäyttöaika eri tyyppisille vaatteille, selvitetty olisiko pesukertojen määrä sopiva mittari vaatteen kestolle ja kannattaisiko vaatteet jakaa useampaan laatukategoriaan.
Lisätietoja kiertotalouden mukaisesta suunnittelusta: kirsi.niinimaki@aalto.fi
Kuluttajien kannustaminen vastuullisuuteen – Infine
Systeemin muutos vaatii asioiden tekemistä uudella tavalla myös kuluttajien päässä. FINIX toimii yhteistyössä vastuullisuusmuotoilutoimisto Infinen kanssa. Infine lanseerasi syksyllä 2020 ostavastuullisesti.fi -sivuston, jolle on listattu vastuullisuuspaneelin kestävämmiksi valinnoiksi arvioimia tuotteita. FINIXin vastaava johtaja Minna Halme toimii vastuullisuuspaneelin puheenjohtajana.
”Uskomme kuluttajakäyttäytymisen muuttuvan radikaalisti, kun ihmisille annetaan vaikuttamisen välineet”, vastuullisuusmuotoilutoimisto Infinen toimitusjohtaja Tiina Saukko kertoo. ”Haluamme kirittää kestävän tuote- ja palvelumarkkinan syntymistä markkinatalouden keinoin. Muutos tapahtuu helpottamalla kuluttajien kestävien ostopäätösten tekemistä. Tätä varten tarvitsemme uudenlaista, kuluttajalähtöistä ja asiantuntijatietoon nojaavaa ajattelua ja viestintää”
Lisätietoja FINIXin vaikuttamistyöstä: sini.suomalainen@aalto.fi